Een goed verkoop advies is goud waard!

Een nieuw matras kopen is best een lastige opgave! Het aanbod is enorm en de 'beste matras' is voor iedere persoon een andere. Een goed verkoopadvies is echt goud waard. Helaas is dat bij veel aanbieders niet altijd het geval!

Zonder goed advies, geen gezonde nachtrust

Waarom ik het slaapadvies aan onze klanten als heilige graal beschouw? Een hangmat ligt ook best lekker op een onbewoond eiland, dat hotel waar mensen lekker hebben geslapen was ook perfect op gebied van slapen, en na een dag hard werken slapen we overal lekker. Maar slapen alleen is niet genoeg. Op vakantie ben je vaak ontspannen en tuurlijk slaap je dan vaak heerlijk. Na een dag hard werken, ben je toe aan slaap, je bent dan echt moe. Maar dan doe je jezelf zo te kort! Gezond slapen is een comfortabel matras waarop het lichaam die ondersteuning krijgt om te herstellen van de dag. Dat kan alleen als er met alle factoren rekening is gehouden. Hele kleine dingen, kunnen je uit je slaap houden. En echt herstel voor je lichaam tijdens de nacht is geen luxe, het is noodzaak. 

Een matras uitzoeken kan dus niet zonder dat we een hele boel vragen aan je stellen. We geven wat uitleg over belangrijke factoren. Proefliggen is essentieel. Na ongeveer de investering van 1 tot 1,5 uur weten wij welke opties er het beste gaat passen. En daarna begint eigenlijk het belangrijkse, de slaapgarantie! Slaap je na levering niet goed op het matras. Dan beginnen we gewoon weer overnieuw. 

Passie voor Slapen, dat is onze naam en dat zul je wat mij betreft ook echt moeten ervaren bij ons in de showroom.

Opleidingstraject van onze medewerkers

Dag 1, een nieuwe medewerker komt bij ons de showroom in. Het eerste wat ik doe, is deze medewerker op pad sturen. Ga maar eens kijken bij onze concurrenten in de buurt en laat je daar eens goed voorlichten. Kom terug met een lijstje van positieve en negatieve punten die jij zelf hebt ervaren. Ze ervaren dan nog even zonder enige kennis, als het ware als klant, wat er gebeurt in de markt. En dat is zo onwijs waardevol. 

Ze komen terug met mooie lijsten: niet kunnen proefliggen, geen check op ergonomie, geen rekening gehouden met persoonlijke voorkeuren. Ik blijf mij er elke keer weer over verbazen. 

Vervolgens geeft een van onze ervaren slaapadviseurs de nieuwe medewerker op 'onze manier' een slaapadvies. Ineens zie je dan het kwartje vallen en hoeven we nooit meer uit te leggen waarom we bij ons in de winkel werken met een uitgebreid slaapadvies. 

Daarnaast zijn we ongeveer 6 maanden lang bezig met het scholen van onze medewerkers, materialen, producten, advies vaardigheden en ga zo maar door. Pas na die uitgebreide periode gaat een medewerker aan de slag. 

Ons team is gewend gesprekken met elkaar te analyseren. Wat was de vraag van de klant, waarom een bepaald advies? Wat kan er volgende keer anders of beter. Ook wij leren nog dagelijks bij!

Mijn advies:

Zorg dat je de tijd neemt als je opzoek gaat naar een nieuw matras. Bespreek op zijn minst je slaapvoorkeuren, warm of koud in bed, bedbodem, postuur, slaaphouding, lichamelijke klachten. Neem uitgebreid de tijd om proef te liggen. Laat de adviseur goed nakijken hoe de ergonomie is bij de verschillende matrassen. Vraag uitleg over de verschillende mogelijkheden. Na een half uur de juiste matras? Ik geloof daar niet in! 

Daarnaast is een garantie altijd van belang. Kun je nog ruilen als je niet lekker slaapt?

Meer blogs van Kees Goddrie