Daar zat ik, Kees, dan op de bank. Ik kreeg al de hele dag sms’jes dat deze uitzending zou komen en ook de verschillende Social Media groepen voor vakgenoten sloegen alarm. Snel na de bijeenkomst over de Alpha (nieuwe lokale valuta in Alphen aan den Rijn) naar huis en kijken naar het item van Radar over beddenverkopers.
Ik schaam mij!
Natuurlijk wisten we dat er veel onzin in de markt van beddenverkopers wordt verteld. Natuurlijk wisten we dat er veel mensen slapen op een matras wat helemaal niet past. En dan nog maar niet te spreken over de onzin van de Consumentenbond test. Allemaal gesneden koek. Maar…..
Eigenlijk hadden we het moeten filmen. Ik kijkend naar Radar TV. Vooral de beelden met de verborgen camera’s. Luid luid roepend en met open mond van verbazing heb ik het zitten bekijken. Ik schaam me voor mijn collega’s die gisteren in beeld waren bij verschillende winkels. Wat is het triest gesteld met de kennis van het vak. Ontzettende onzin wordt er verteld en goed verdiepen in de klant dat zag ik niet voorbij komen.
Aan de andere kant: dat geeft ons nou juist weer de ideale omstandigheden om het anders te doen. Ons te onderscheiden van de gemiddelde beddenzaak. Maar wat wel vervelend is, de uitzending blijft wel hangen bij de consument.
Na enig relativeren na de uitzending werd ik alweer een stuk milder. In iedere branche heb je bedrijven die gewoon maar wat doen. In ieder bedrijf kun je te maken hebben met medewerkers zonder de juiste kennis en ook iedere branche heeft te maken met oplichters. Niets nieuws onder de zon.
Het sterkt mij in mijn missie om het met Passie voor Slapen anders te willen doen. Ik lig namelijk wakker van het feit dat een van onze klanten niet blij is. Aangezien ik een ontzettende passie heb voor een lekkere nachtrust, is het onze taak te zorgen dat we onze klanten perfect adviseren. Als jij lekker slaapt, dan ben ik ook van mijn nachtrust verzekerd 🙂
Bekijk het de uitzending van Radar:
https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/gemist/item/beddenverkopers/
Hoe pakken wij dat aan?
Als eerste start alles met kennis en medewerkers met passie. Een nieuwe medewerker komt de eerste drie maanden vaak helemaal niet toe aan het adviseren van klanten. Eerst alle producttrainingen doorlopen. Vervolgens de vakkennis training doorlopen van WoonWerk Stichting. Daarna vooral veel interne rollenspellen en heel veel gespreken meeluisteren bij je collega’s.
Eenmaal klaar om aan de slag te gaan, dan is het vooral een kwestie van blijven trainen, nieuwe ontwikkelingen blijven volgen. Nieuwe onderzoeken blijven lezen. En onderling als collega’s elkaar scherp blijven houden.
Daarnaast gaat iedere klant die onze winkel bezoekt eerst eens even aan tafel met een kop koffie. Alles willen we weten van je. Een complete vragenlijst nemen we door, zo zorgen we dat we een duidelijk beeld hebben van de klant, zijn wensen, zijn eisen en alle lichamelijke omstandigheden.
Daarna starten we aan het testen. Onze medewerkers weten precies hoe de verschillende matrassen zijn opgebouwd. Ze kunnen je alle ins en outs uitleggen. Maar dat doen we alleen op verzoek van de klant zelf. We gaan je niet vermoeien met al die techniek. We lichten liever toe waarom een bepaald matras wel bij je past en de ander weer niet. We kijken ondertussen liever grondig naar de ergonomie. Eenmaal het juiste matras gevonden dan is het bij ons nog niet klaar.
90 nachten heb je de tijd om je aankoop grondig te testen. Heel simpel:is het het juiste matras of niet? Dat voel en ervaar je pas na een flink aantal nachten. Is het niet oke dan breng je gewoon weer een bezoekje aan onze winkel en zoeken we samen naar een andere mogelijkheid.
Al die verschillende verhalen, wie moet ik geloven?
Wij gebruiken nooit vaktaal. De uitleg is altijd in gewoon nederlands en het liefst ook zo dat we het kunnen onderbouwen met voorbeelden of bewijzen. Gewoon je gezonde verstand gebruiken. Klopt het voor jou idee wat de adviseur je staat te vertellen? Zit er logica in? Hoe is het gevoel bij de adviseur, heeft deze kennis van zaken en zich goed in jou situatie verdiept?
Naast je gezonde verstand bij de aankoop is ook service en garantie van belang. Zorg dat je je aankoop een periode van minimaal 2 maanden kunt testen. En vraag ook vooral naar de kosten daarvan (bij ons kosteloos).
Dan kan er eigenlijk niets meer mis gaan.
Goedkoop, middenmoot of een godsvermogen
Ja inderdaad, in elke prijsklasse kun je matrassen of bedden aanschaffen. De dumpzaak op de hoek heeft de beste voor 100 euro, en Hästens heeft een duurste bed van ongeveer 50.000 euro. Tja, waar doe je goed aan. Wij zijn persoonlijk van mening dat een matras aan de volgende simpele eisen moet voldoen:
- Conformiteit: een duur woord voor aanpassend vermogen van het matras op het lichaam
- Duurzaamheid: de materialen in matrassen moeten een minimale levensduur kunnen garanderen van 10 jaar
- Ventilatie / klimaat: de juiste temperatuur in bed en ook nog eens een goede ventilatie
- en als belangrijkste ONDERSTEUNING.
Elke opbouw van een matras en alle gebruikte materialen in een matras voldoen of voldoen niet aan alle eisen. Materialen kosten geld. Het ene materiaal is nu eenmaal duurder dan het andere. In Nederland is de productie nu eenmaal duurder dan in een land hier ver vandaan. In Nederland produceren we gifvrij! Allemaal voorbeelden die prijzen van matrassen / materialen kunnen verklaren.
Test vooral verschillende matrassen in verschillende prijsklassen. Laat je goed vertellen wat voordelen zijn en nadelen en check of de keuze voldoet aan bovenstaande punten. Daarnaast is het comfort ook echt heel verschillend. Een wat goedkoper matras heeft gewoon minder luxe dan een duurder matras (mits goed geadviseerd en passend bij de persoon).
Maar ik kan je uit ervaring vertellen: een goed matras kost gewoon op zijn minst 500 of 600 euro. Dan lig je er perfect ergonomisch bij en kan het matras voldoen aan alle bovenstaande eisen. Verhoging in de prijs? Dan ga je vooral verschillen voelen in comfort.
De Consumentenbond en zijn matrassentest
In de uitzending kwam naar voren dat: er 33 matrassen zijn getest en daarvan waren er 7 van IKEA. Eerste punt is dat die verhouding al erg scheef is. Maar ik mis daarnaast ook een aantal toonaangevende collecties en merken. Hoe dat kan?
De wet van het geld komt hier bij kijken. Een leverancier heeft mij laatst gemeld dat een fabrikant behoorlijke bedragen moet betalen om een matras in te brengen in de test. Dat neigt mijn inziens niet naar objectiviteit.
Daarnaast op welke criteria ga je nu eigenlijk testen? Elk mens, elk lichaam en elke lichamelijke klacht is weer anders. Welke gemiddelde kun je daar van uit nemen? Ik denk dat de Consumentenbond op deze manier gewoon echt verkeerde signalen af geeft. Je kunt niet matrassen selecteren als beste koop, zonder dat je weet wat een individueel persoon nodig heeft.
Eind conclusie wat mij betreft:
Gevoel is een van de belangrijkste graadmeters. Dat gevoel heb je nodig bij het kopen van een huis. Dat gevoel gebruik je bij het doen van je boodschappen, eigenlijk bij elke aankoop laat je je gevoel meespelen. Daarnaast een dosis van gezond verstand. Lees informatie, laat dingen uitleggen en overweeg de geloofwaardigheid.
Als je dat allemaal laat meetellen dan kom je echt wel een winkel tegen waar die vakidioot staat. Waar je het perfecte advies krijgt en ze ook nog eens een slaapgarantie bieden!
Kritische vragen? Kom maar op! Ik zal ze naar eer en geweten proberen te beantwoorden 🙂 En opzoek naar die ene leuke en betrouwbare winkel? Wij zitten in Alphen aan den Rijn www.passievoorslapen.nl